Ο Μαραθώνιος δεν στερεί την ταχύτητα από τους κορυφαίους

Γράφτηκε από τον/την Super User. Posted in ΑΡΘΡΑ

Σύμφωνα με την επικρατούσα θεωρία, οι δρομείς των αποστάσεων θα πρέπει να αφοσιώνονται στα αγωνίσματα στίβου από τα 1500 μέχρι και τα 10.000 μέτρα, όσο είναι νέοι και γρήγοροι και μετά από 5-6 χρόνια όταν θα είναι πιο μεγάλοι σε ηλικία και θα έχουν χάσει την ταχύτητα τους, εάν το επιθυμούν ανεβαίνουν απόσταση και δοκιμάζουν στον μαραθώνιο. Η απλή αιτιολογία για αυτό είναι πως ο μαραθώνιος και η προπόνηση του θα σας κάνουν πιο αργούς, οπότε μην το επιχειρήσετε, εκτός και αν είστε προετοιμασμένοι να εγκαταλείψετε οριστικά τους αγώνες μέσα στον στίβο.

Πάραυτα για τους περισσότερους κορυφαίους δρομείς σήμερα, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει, αν τουλάχιστον βασιστούμε στα αγωνιστικά τους αποτελέσματα. Στην στατιστική ανάλυση που ακολουθεί φαίνεται πως πολλοί κορυφαίοι αθλητές παρέμειναν κοντά στα ρεκόρ τους στον στίβο ή έγιναν ακόμα και καλύτεροι στις μικρότερες αποστάσεις από τότε που ξεκίνησαν την ενασχόληση τους με τον μαραθώνιο. Το μήνυμα που δίνουν αυτοί οι αθλητές και οι προπονητές τους είναι ξεκάθαρο: « Μπορείτε να συνεχίσετε να τρέχετε γρήγορα στον στίβο εάν προετοιμάζεστε ειδικά για αυτόν την θερινή περίοδο.» Παράλληλα έχει επικρατήσει η άποψη πως οι γρήγορες επιδόσεις στο ταρτάν είναι απαραίτητες για τον αθλητή ένα θέλει να στοχεύει σε έναν πραγματικά πολύ γρήγορο μαραθώνιο.

Οι Αμερικανοί που τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει άλματα προόδους τις αποστάσεις δίνουν το στίγμα:

Ο Alan Culpepper πρωταθλητής στον ανώμαλο δρόμο λέει: «Όταν είμαι στα καλύτερα μου στα 5 και 10χλμ, μου είναι άνετο να τρέξω τον πρώτο ημιμαραθώνιο σε 1:04. Όταν όμως δοκίμασα να αφοσιωθώ στην προπόνηση μαραθωνίου αποφεύγοντας την προπόνηση στο στίβο, έτρεξα το πρώτο κομμάτι ενός μαραθωνίου σε 1:04 και μου ήταν πραγματικά πιο δύσκολο. Από τότε επέστρεψα και πάλι στις προπονήσεις στο στίβο.

Ο προπονητής του Dathan Ritzenhein Brad Hudson προσθέτει: « Ο μαραθώνιος δεν σε κάνει πιο αργό, σε κάνει πιο δυνατό, κάτι που σε βοηθάει και στο στίβο. Όταν ο Dathan έτρεξε 8:11 φέτος σε αγώνα 2 μιλίων, χωρίς να έχει κάνει ιδιαίτερη προπόνηση ταχύτητας, περιμέναμε έναν χρόνο κοντά στο 8:15. Όμως ήταν αρκετά δυνατός για να κρατήσει αυτό το ρυθμό.

Ο επί πολλά χρόνια προπονητής του αργυρού Ολυμπιονίκη της Αθήνας Meb Keflezighi σημειώνει πως ο Meb έκανε τις περισσότερες ασκήσεις δύναμης και έντασης από οποιονδήποτε άλλο αθλητή είχε προπονήσει. Αυτό πιστεύει είναι και το στοιχείο που έχει κρατήσει τον αθλητή γρήγορο. «Ποτέ δεν διαγράψαμε τα 5 και 10χλμ για χάρη του μαραθωνίου. Επίσης θέλουμε να είμαστε σίγουροι πως οι δρομείς μας παραμένουν συνολικά γυμνασμένοι. Ο meb είναι στο γυμναστήριο 6 φορές την εβδομάδα κάνοντας διάφορες ασκήσεις δύναμης, ουσιαστικά οτιδήποτε κρατάει ενεργές και προπονεί τις ταχείας συστολής μυϊκές ομάδες του. Στους περισσότερους δρομείς έτσι κι αλλιώς αρέσει να νιώθουν γρήγοροι. Δεν τους αρέσει οτιδήποτε να γίνεται αργά και να νιώθουν νωθροί. Αυτό επίσης επιδρά και ψυχολογικά.» Ο Larsen επίσης πιστεύει πως η χάλκινη Ολυμπιονίκης του μαραθωνίου Deena Kastor έγινε πιο γρήγορη στον στίβο αφού είχε ήδη αρχίσει να ασχολείται με τον μαραθώνιο γιατί ο μαραθώνιος την ανάγκασε να κάνει το τρέξιμο της πιο οικονομικό.


Τα Στατιστικά

Παρακάτω παραθέτουμε μερικά παραδείγματα κορυφαίων δρομέων που διατήρησαν υψηλές επιδόσεις στον στίβο, έχοντας ήδη ασχοληθεί με το μαραθώνιο ακόμα και τις ίδιες χρόνιες που έτρεξαν μαραθώνιο.

Η κάτοχος του παγκοσμίου ρεκόρPaula Radcliffe, τώρα 33 ετών, θα έλεγε κανείς πως ανέβηκε ένα τουλάχιστον επίπεδο σαν δρομέας την χρονιά που αποφάσισε να ασχοληθεί με το μαραθώνιο, δηλαδή το 2002. Εκείνο τον Απρίλη έτρεξε στο ντεμπούτο της τον μαραθώνιο σε 2:18:56 που ήταν παγκόσμιο ρεκόρ ενώ το ίδιο καλοκαίρι συνέτριψε όλα τα ατομικά της ρεκόρ στο ταρτάν τρέχοντας 8:22.20 τα 3000 μέτρα, 14:31.42 τα 5000 μέτρα και 30:01.09 τα 10.000 μέτρα κερδίζοντας με αυτή την κούρσα επιβλητικά και το πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Τα επόμενα χρόνια και ενώ πια θεωρούνταν κλασική μαραθωνοδρόμος έχοντας πετύχει και το εκπληκτικό παγκόσμιο ρεκόρ 2:15:25 στο ενεργητικό της συνέχισε τις πολύ γρήγορες εμφανίσεις στους στίβους. Αλησμόνητη θα μείνει η σόλο κούρσα της στο Ευρωπαϊκό κύπελλο του 2004 όπου έκανε και το ατομικό της ρεκόρ στα 5000 μέτρα με 14:29:11 ενώ μια βδομάδα μετά έκανε και ένα επίσης πολύ γρήγορο 10άρι σε 30:17.15.

Ο Ολυμπιονίκης του μαραθωνίουStefano Baldini, που τον έχουν χαρακτηρίσει σαν «γεννημένος μαραθωνοδρόμος», ξεκίνησε την ενασχόληση του με το αγώνισμα πολύ νωρίς, μόλις το 1995 σε ηλικία 24 ετών. Το ατομικό του ρεκόρ στα 10.000 μέτρα το έκανε το 1996 με 27:43.98, ενώ το πλησίασε αρκετά πολλά χρόνια αργότερα, το 2002 που έτρεξε την απόσταση σε 27:50.98,

ΟHaile Gebrselassieακόμα και σαν μαραθωνοδρόμος από το 2002 ποτέ δεν ξέχασε τον αγαπημένο του στίβο, που ουσιαστικά τον ανέδειξε και σαν «αυτοκράτορα των αποστάσεων». Φυσικά θα ήταν πολύ δύσκολο έτσι κι αλλιώς να τρέξει πιο γρήγορα από τα ατομικά του ρεκόρ σε 5000μ (12:39.36) και 10.000 (26:22.75) που όταν τα έκανε ήταν και παγκόσμια ρεκόρ, αλλά οι επιδόσεις του στο ταρτάν παρέμειναν εξαιρετικές. Το 2003 έτρεξε το 5άρι σε 12:54.36 και το 10άρι σε 26:29.22 ενώ την επόμενη χρονιά έτρεξε επίσης σε 12:55.51 και 26:41.58. Ακόμα και αφού δήλωσε πως πλέον θα αφοσιωνόταν στον μαραθώνιο από το 2005 και μετά, πάραυτα, δοκίμασε ξανά στα 10.000 μέτρα φέτος το καλοκαίρι τρέχοντας ένα καθόλου ευκαταφρόνητο 26:52.81, δείχνοντας πως παραμένει πολύ γρήγορος μέσα στον στίβο.

ΗDeena Kastorστα 34 της πλέον, και φτασμένη μαραθωνοδρόμος, έτρεξε φέτος τα 5000 μέτρα σε 14:52.21 πλησιάζοντας πάρα πολύ κοντά στο ατομικό της ρεκόρ που είναι 14:51.62 από το 2000.

ΗLornah Kiplagatαπό την άλλη έτρεχε μαραθώνιο ανέκαθεν, παράλληλα με τις εξορμήσεις τις στους στίβους. Το 1997 έτρεξε τον πρώτο της μαραθώνιο, και κάθε χρόνο έτρεχε σε τουλάχιστον ένα αγώνα μαραθωνίου ενώ κάθε καλοκαίρι έτρεχε και αγώνες στίβου με εξαιρετική επιτυχία. Τα ατομικά της ρεκόρ τα έκανε το 2003 στον στίβο με 14:56.43 στα 5000 μέτρα και 30:12.53 στα 10.000 μέτρα. Όπως επίσης την ίδια χρονιά έκανε και το ρεκόρ της στον μαραθώνιο με 2:22:22, νωρίς όμως τον χειμώνα. Το χαρακτηριστικό όμως με την Kiplagat είναι πως έφτασε το 2005 να στεφθεί πρωταθλήτρια Ευρώπης και το 2007 πρωταθλήτρια κόσμου στον ανώμαλο δρόμο σε ένα αγώνισμα απόστασης μικρότερης των 10χλμ που χρειάζεται εκτός από ταχύτητα και μεγάλη δύναμη.

ΗJelena Prokopcukaμε ρεκόρ στα 5000 μέτρα 14:47.71 από το 2000 έτρεξε τον πρώτο της μαραθώνιο το 2002 και έκτοτε δεν κατάφερε να κατέβει τα 15 λεπτά. Πάραυτα βελτιώθηκε πάρα πολύ στα 10.000 μέτρα αυτά τα χρόνια που κάνει μαραθώνιο φτάνοντας, σταδιακά, να κάνει ατομικό ρεκόρ 30:38.78 το 2006.

Παρόμοια περίπτωση είναι και ηLidiya Grigoryevaαφού και αυτή βελτίωσε πάρα πολύ τον χρόνο της στα 10.000 μέτρα σαν μαραθωνοδρόμος. Ντεμπούτο στο μαραθώνιο έκανε το 2000 όμως ουσιαστικά από το 2004 και μετά τρέχει σταθερά κάθε χρόνο μαραθώνιο. Αυτές τις χρονιές ήταν που κατέβασε και τον χρόνο της στα 10.000 μέτρα θεαματικά για να φτάσει να κάνει 30:32.72 το 2006.

Ο 24χρονος ανερχόμενος Αμερικανός Dathan Ritzenhein έκανε το ντεμπούτο του στο μαραθώνιο το Νοέμβρη του 2006 τρέχοντας 2:14:01 στη Νέα Υόρκη. Τον Ιούνιο της επόμενης χρονιάς συνέτριψε το ατομικό του ρεκόρ στα τρέχοντας την απόσταση σε 8:11:74 ενώ είχε από το 2005 8:23.45.

Ο Alan Culpepper με ρεκόρ στο μαραθώνιο 2:09:41 από το 2002, έκανε το 2005 ατομικό ρεκόρ στα 5000 μέτρα με 13:25.72 και ενώ το προηγούμενο του ήταν 13:27:52 από το 2002.

Τέλος, από ελληνικής πλευράς, χαρακτηριστικότερο και πιο πρόσφατο είναι το παράδειγμα τηςΓεωργίας Αμπατζίδου. Το ατομικό της ρεκόρ στα 10.000 μέτρα (34:26.67) το έκανε το 1994 σε ηλικία 25 ετών. Εντούτοις φέτος, στα 38 της το πλησίασε πάρα πολύ τρέχοντας 34:36.06 στο πανελλήνιο πρωτάθλημα.


Συμπεράσματα

Συμπερασματικά, στην πράξη δεν προκύπτει από κάπου πως οι επαγγελματίες δρομείς, χάνουν την ταχύτητα τους όσο επικεντρώνονται αγωνιστικά στον μαραθώνιο. Όπως λένε οι ίδιο αλλά και οι προπονητές τους με την κατάλληλη προπόνηση μπορούν να διατηρήσουν την έκρηξη στα πόδια τους ενώ παράλληλα ο μαραθώνιος τους βελτιώνει σαφώς την αερόβια ικανότητα και την δρομική οικονομά ενώ παράλληλα τους κάνει πιο δυνατούς και πιο ανθεκτικούς στις καταπονήσεις. Έτσι δεν είναι απίθανο να υπάρχει ακόμα και βελτίωση στις μικρότερες αποστάσεις,τουλάχιστον για όσους δοκιμάζουν να αγωνίζονται και στον στίβο, κάτι που άλλωστε αποδεικνύεται και από τις επιδόσεις των αθλητών που παραθέσαμε παραπάνω.

Σύλλογος Δρομέων Οδοιπόρων Εορδαίας

  • Διεύθυνση: Μανουηλαντων 1
  • Τ.Κ: 50200 - Πτολεμαϊδα
  • Τηλ: 2463100344
  • Fax: 2463100344
  • Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τα γραφεία του Συλλόγου είναι ανοικτά κάθε Τρίτη από τις 19:00 - 21:00

Χορηγός Επικοινωνίας