Κλασσική διαδρομή: όμορφη και δύσκολη

Γράφτηκε από τον/την Super User. Posted in ΑΡΘΡΑ

Μία αλλαγή και μία πρόσθεση αποτελούν τα νέα στοιχεία στην εφετινή διοργάνωση του ΚΜ της Αθήνας.  Η αλλαγή έγινε μέσα στο Παναθηναικό στάδιο και αφορά τον τερματισμό. Οι δρομείς θα τερματίζουν στηναριστερήευθεία  όπως εισέρχονται και η αποχώρησή τους θα γίνεται από τη δεξιά! Οι οργανωτές θεωρούν ότι με την αλλαγή αυτή θα υπάρξει καλύτερη διαχείριση του πλήθους. Eπίσης ισχυρίζονται ότι αυτή την πορεία ακολούθησαν οι δρομείς στον Ολυμπιακό μαραθώνιο του 1896. Λειτουργική είναι η τοποθέτηση31χιλιομετρικώνοδοδεικτών(ένας ανά χιλιόμετρο) από την εκκίνηση έως και το 31ο χλμ που βρίσκεται στην έξοδο από τον ανισόπεδο κόμβο του Σταυρού. Εχουν ευδιάκριτες διαστάσεις και χρώματα καφέ-κίτρινο. Γράφουν "κλασσική διαδρομή μαραθωνίου" και τον αριθμό του χιλιομέτρου. Ετσι οι δρομείς θα έχουν την ευκαιρία να τσεκάρουν τις επιδόσεις τους σε κάθε χιλιόμετρο...

Αυτά τα νέα στοιχεία δεν επηρεάζουν το ανάγλυφο και το περιβάλλον της διαδρομής. Η κλασσική διαδρομή παραμένει όμορφη και δύσκολη... Είναι όμορφη γιατί εξελίσσεται για 27 τουλάχιστον χιλιόμετρα σε εξοχικό περιβάλλον, γιατί όταν εισέρχεται στον οικιστικό ιστό της πρωτεύουσας διατρέχει τις πλέον αναπτυγμένες συνοικίες, γιατί επιδεικνύει σπουδαία αξιοθέατα, κλπ. Είναι δύσκολη γιατί έχει 20 χιλιόμετρα ανηφόρας, υψομετρικές διαφορές που κόβουν την ανάσα από τα 7μ έως και τα 244μ. κ.α Προκαλεί τις αντοχές και τις τακτικές όλων των δρομέων. Μία διαδρομή από τις δυσκολότερες στον κόσμο! Τον βαθμό δυσκολίας καταδεικνύουν ταυψομετρικάστοιχεία.Ας τα δούμε:

Εκκίνηση(Μαραθώνας): 42μ

"Μισός"μαραθώνιος(Πικέρμι): 107μ

Τερματισμός(ΠαναθηναικόΣτάδιο): 78μ

Χαμηλότεροσημείο(στοΤύμβοστα5,25χλμ): 7μ

Υψηλότεροσημείο(στοΣταυρόστα31,3χλμ): 244μ.

Γενικά ενδιαφέρον έχουν πολλά σημεία πάνω στην κλασσική διαδρομή. Γι΄αυτό ας παρακολουθήσουμε τη σύντομη περιγραφή:

1οπεντάρι(ΜαραθώναςέωςΤύμβο)Ιδανική και ευνοική ευθεία με κατεύθυνση ΝΑ ...  Εχει απόλυτα ομαλό ανάγλυφο. Κινείται στην εύφορη πεδιάδα του Μαραθώνα. Παρουσιάζει ελαφριά κατηφορική κλίση που δεν γίνεται αντιληπτή από το μάτι. Σημειώνεται υψομετρική διαφορά 34μ(42μ στην εκκίνηση και 8μ στον Τύμβο). Το περιβάλλον είναι εξοχικό-γεωργικό. Οι δρομείς στο 4χλμ αφήνουν τη λεωφόρο Μαραθώνος και στρίβουν αριστερά στην οδό Μαραθωνομάχων. Υστερα από 550μ ευθείας συναντούν τον Τύμβο των πεσόντων Αθηναίων στη μάχη του 490πχ. Είναι το σπουδαιότερο μνημείο-αξιοθέατο ολόκληρης της διαδρομής. Με κατεύθυνση λοξώς αριστερά και έχοντας δεξιά την περίφραξη του αρχαιολογικού χώρου βρίσκουν το σταθμό ανάψυξης. Το 5ο χιλιόμετρο συμπληρώνεται λίγα μέτρα από εκεί όπου ο περιφερειακός δρόμος συναντά τις οδούς Αρχία και Αθηναίων.Εδώ τοποθετείται από τους οργανωτές και το 1ο σημείο εσωτερικής χρονομέτρησης.

2οπεντάρι(ΤύμβοςέωςπλατείαΝέαςΜάκρης):Η διαδρομή παραμένει ευνοική. Απουσιάζουν οι δυσκολίες... Εχει υψομετρική διαφορά μόλις 17μ (8μ στον Τύμβο και 25μ στην πλατεία της ΝΜ.). Στα 5,55χλμ υπάρχει η είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο του Τύμβου. Μπροστά ξεχωρίζει ο ανδριάντας τουΜιλτιάδη,έργο του Αντώνη Νταγαδάκη και δωρεά του εκδότη Ευάγγελου Σπύρου. Οι δρομείς συνεχίζουν να περιτρέχουν τον Τύμβο για 150μ και εξέρχονται στην οδό Μαραθωνομάχων για να επανέλθουν στη λεωφόρο Μαραθώνος. Επί της λεωφόρου στα 7,6χλμ , από τη διασταύρωση που οδηγεί στα δεξιά στην Ανατολή και αριστερά στις αμμουδιές της παραλίας Μαραθώνα, ορίζεται η είσοδος στον οικιστικό ιστό της Νέας Μάκρης. Η περιοχή ονομάζεταιΜπρεξίζα.Ακριβώς στο 8ο χλμ βρίσκεται το Πολιτιστικό Αθλητικό Πάρκο της ΝΜ στις εγκαταστάσεις της παλιάς αμερικάνικης βάσης. Ο σταθμός ανάψυξης απλώνεται αρκετά μέτρα πριν από την πλατεία.

3οπεντάρι(πλατείαΝέαςΜάκρηςέωςΜάτι):Αρχίζουν οι δυσκολίες... Από το11οχλμ(υψ.33) στα φανάρια της Παμμακαρίστου ξεκινά μία διαρκής ανηφόρα συνολικού μήκους 5 χλμ. Στο 12ο χλμ οι δρομείς συναντούν τη διασταύρωση που αριστερά οδηγεί στο Ζούμπερι. Στα 13,55 χλμ υπάρχει  η 2η διασταύρωση για Αγιο Ανδρέα και στο 14ο χλμ η 1η. Η οδός Κυανής Ακτής έρχεται από την παραλία και συμβάλλει στη Μαραθώνος στα 14,45χλμ. Ακολουθεί μία μικρή κατηφόρα όπου βρίσκεται ο σταθμός ανάψυξης. Απέναντι διακρίνονται το ξενοδοχείο "Μυρτώ" και η ταβέρνα "Βασίλης". Τα 15χλμ κλείνουν  μετά τη στάση του ΚΤΕΛ στο μέσο της ανηφόρας(υψ.62).

4οπεντάρι(ΜάτιέωςδιασταύρωσηΚαλλιτεχνούπολης):Είναι το πεντάρι των αντιθέσεων! Η ανηφόρα από το 15ο είναι επίπονη. Διαρκεί ως το16οχλμ.στη διασταύρωση(υψ.93)για Βουτζά και Κόκκινο Λιμανάκι. Ακολουθεί διαρκής κατηφόρα μήκους 1750μ. Η υψομετρική διαφορά χάνει57μ! Η κατηφόρα τελειώνει στη διασταύρωση Ραφήνας. Αριστερά  η λεωφόρος Αλεξάνδρου Φλέμινγκ οδηγεί στην πόλη της Ραφήνας. Από εδώ, τη διασταύρωση, ξεκινά η μεγαλύτερη σε διάρκεια ανηφόρα της κλασσικής διαδρομής συνολικού μήκους 10 χιλιομέτρων. Αυτό το 4ο "πεντάρι" ύστερα από δύο ανηφορικά χιλιόμετρα ολοκληρώνεται στη διασταύρωση της Καλλιτεχνούπολης(υψ.72).

5οπεντάρι(διασταύρωσηΚαλλιτεχνούποληςέωςΠανόραμαΠαλλήνης):Αμέσως μετά τη διασταύρωσηΚαλλιτεχνούπολης ακολουθεί ένα μικρό κατηφορικό κομμάτι. Εκεί απλώνεται ο σταθμός ανάψυξης.Από εδώ η κλασσική διαδρομή επιδεικνύει τα πιό σκληρά χαρακτηριστικά της. Ξεκινά το πιό δύσκολο "πεντάρι"... Στην μήκους ενός χιλιομέτρου ανηφόρα έως τον "μισό" μαραθώνιο η υψομετρική διαφορά "κερδίζει" 37μ!!! Το σημείο των21.1χλμβρίσκεται  στην είσοδο των εγκαταστάσεων της φαρμακοβιομηχανίας ELPEN. Εδώ τοποθετείται ο 2ος σταθμός εσωτερικής χρονομέτρησης. Επτακόσια μέτρα μετά στο εμπορικό κέντρο του Πικερμίου οι δρομείς συναντούν δεξιά ανακαινισμένο το "Χάνι του Σκορδά" . Βέβαια πρόκειται για το Χάνι που λειτουργούσε ως κύριος σταθμός ανάψυξης στους πρώτους μαραθωνίους. Στη συνέχεια η διαδρομή εξελίσσεται πάντα ανηφορικά. Το25οχλμ βρίσκεται μπροστά στην εταιρεία "Garden Art" (υψ.161) στην ευθεία που οδηγεί στο κέντρο της Παλλήνης.

6o πεντάρι(ΠανόραμαΠαλλήνηςέωςέξοδοΓέρακα):Η ανηφόρα επιμένει ως το 28ο χιλιόμετρο(υψ.214), δηλαδή ως την έξοδο της Παλλήνης. Η κατεύθυνση της Μαραθώνος είναι Δυτική. Ο οικιστικός ιστός της Παλλήνης πυκνώνει... Στο κέντρο της, στα  27,35χλμ(υψ.207) οι δρομείς στα δεξιά συναντούν ένα όμορφο πετρόκτιστο ναό. Είναι αφιερωμένος στηνΚοίμησητηςΘεοτόκουκαι αποτελεί αρχιτεκτονικό δείγμα του τέλους του 19ου αιώνα. Από το 28ο χλμ,(προσδιορίζεται  από το κτήμα Λεβίδη και το Αθλητικό Πάρκο) η διαδρομή κατηφορίζει ως το σταθμό "Παλλήνη" του Προαστιακού σιδηροδρόμου. Ακολουθούν εναλλάξ ελαφριές ανηφόρες-κατηφόρες ως το κέντρο του Γέρακα και το 30ο χλμ(υψ.213). Αυτή η χιλιομετρική ένδειξη συναντάται μετά τον κόμβο για Κάντζα-Σπάτα-Αρτέμιδα και μπροστά στα "Everest". Εδώ τοποθετούνται ο σταθμός ανάψυξης και αυτός της 3ης εσωτερικής χρονομέτρησης.

7οπεντάρι(έξοδοςΓέρακαέωςΧολαργό):Μπροστά και ευθεία ξεχωρίζει ο ανισόπεδος κόμβος του Σταυρού. Η τελευταία ανάβαση... Από τα 213μ στο "τριαντάρι" το υψόμετρο φτάνει στην υψηλότερη τιμή του, στα244μ, στην έξοδο από τον κόμβο και μετά την ένδειξη για το 31ο χλμ. Η λεωφόρος Μαραθώνος παραχωρεί τη θέση της στη λεωφόρο Μεσογείων. Ξεκινά η κατηφόρα διαρκείας. Στα 32,2 βρίσκεται το κτίριο της ΕΡΤ και στα 32,8χλμ η πλατεία της Αγίας Παρασκευής. Το 34ο χλμ εντοπίζεται πριν από το σταθμό του Νομισματοκοπείου στο φυτώριο "Ξενούλης" Το35ο(υψ.188)βρίσκεται ανάμεσα στις κάθετες οδούς Ακαρνανίας και Αιτωλίας. Προσδιορίζεται από το φυτώριο "Νησιώτης" και ένα πρατήριο βενζίνης.

8οπεντάρι(ΧολαργόςέωςπάρκοΕλευθερίας): H κλασσική διαδρομή διατρέχει το Χολαργό και συντηρεί την... καλοσύνη της κατηφόρας. Στα 36,45χλμ βρίσκονται το κτίριο του ΥΕΘΑ και ο ομώνυμος σταθμός του μετρό. Αμέσως μετά στο37οχλμστη συμβολή με την Γρ.Ξενοπούλου που έρχεται από το Ψυχικό και στον ανισόπεδο κόμβο της Κατεχάκη ορίζεται ή είσοδος στοΔήμοΑθηναίων(υψ.160).Το 38ο χλμ βρίσκεται μπροστά στο νοσοκομείο "Ερρίκος Ντυνάν". Μετά από τετρακόσια μέτρα οι δρομείς εγκαταλείπουν τη Μεσογείων, στρίβουν αριστερά στη Μιχαλακοπούλου και δεξιά μέσω της Φειδιπίδου εξέρχονται στη Βασιλίσσης Σοφίας.Το40οχλμ(υψ.124) εντοπίζεται μετά το Μέγαρο Μουσικής στο πάρκο Ελευθερίας. Στα2195μπου απομένουν ως τον τερματισμό οι δρομείς διατρέχουν ένα από τα πιό όμορφα κομμάτια της Αθήνας. Φτάνουν στο Στάδιο μέσω της Ηρώδου Αττικού και τερματίζουν, να θυμάστε, αριστερά...

Σύλλογος Δρομέων Οδοιπόρων Εορδαίας

• Διεύθυνση: Μανουηλαντων 1
  • Τ.Κ: 50200 - Πτολεμαϊδα
  • Τηλ: 2463100344
  • Fax: 2463100344
  • Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.